لزوم کشف نیاز مخاطب داخلی در پویانمایی

انیمیشن , پویانمایی , کانون پرورش فکری ,


سید‌عارف علوی یکی از داوران قسمت مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درگفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی مهتاب من از تنسیم درمورد آثار این دوره گفت: کارها از لحاظ تکنیکی و فرم، آثار نسبتاً خوبی بودند که در قیاس با سال‌های قبل رشد قابل توجهی داشتیم و هر روز این پیشرفت چشمگیرتر می‌بشود. خوشبختانه امکانات خوبی در سرزمین وجود دارد و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، زیاد تر شده‌اند و انیمیشن در کشورمان روز به روز در حال گسترش است.

علوی این چنین با اشاره به نقطه ضعف پویانمایی ایران افزود: آنچه که می‌تواند به گفتن نقطه ضعف ما نقل بشود، او گفت و گو محتوا و نحوه اراعه آن است. یقیناً این ضعف در مابقی حوزه‌های فرهنگی نیز وجود دارد و ما باید تلاش کنیم تا در این حوزه به پیشرفت برسیم. در واقع داشتن محتواهای مناسب و شیوه اراعه درست که فهمیدن مخاطب را به همراه داشته باشد، یکی از مسئله‌های مهمی است که در زیاد تر آثار می‌توان ضعف در این حوزه را مشاهده کرد. به این علت ما با وجود نقاط قوت زیاد زیاد، باید به این نقطه ضعف نیز دقت داشته باشیم تا در سال‌های آینده به پیشرفت در این حوزه برسیم.

طراح و بنیان‌گذار پویش‌های کتاب و کتاب‌خوانی در سرزمین افزود: ضعف در محتوا مربوط به فیلم‌نامه است. ما باید فیلم‌نامه‌هایی داشته باشیم که مناسب نیاز مخاطب خودمان است و قسمت عمده‌ای از کارها در جشنواره سیزدهم پویانمایی آثاری بودند که برای مخاطب محتوای ملموسی نداشتند. در حوزه محتوا برای تشکیل آثار هنری نیازهایی داریم که به این نیازها دقت چندانی نمی‌بشود و من بر این نظر‌ام که به یک مخاطب‌سنجی و کشف نیازهای مخاطب داخلی نیاز داریم که اتفاقاً مخاطبان گسترده‌ای می باشند.

عضو شورای عالی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درمورد نقش جشنواره پویانمایی در پیشرفت انیمیشن سرزمین او گفت: باید یکی از اهداف مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ابزار جشنواره پویانمایی و تولیداتی که دارد و این چنین ماموریت‌ای که بر مسئولیت دارد، تحکیم پویانمایی برای کودک و نوجوان باشد. هر چه مقدار که انرژی، تلاش و همت کانون در راستای دستیابی به این مقصد قرار گیرد کم است و به تلاش بیشتری نیاز داریم چرا که ضعف آثار پویانمایی در این دوره جشنواره زیاد تر مربوط به حوزه کودک و نوجوان می‌شد که اتفاقاً‌ به لحاظ مقداری نیز تعداد آثار اندک می بود و آثار راه یافته به جشنواره نیز بر پایه نیاز مخاطب تشکیل نشده بودند. کانون باید دقت بیشتری به حوزه کودک و نوجوان در انیمیشن داشته باشد.

به حرف های وی پرداختن به کلیت سینمای انیمیشن ماموریت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نیست چراکه یک تاثییر انیمیشن می‌تواند برای مخاطب بزرگسال نیز تشکیل بشود و کانون بهتر است بر پویانمایی برای کودک و نوجوان تمرکز داشته باشد و روی این نوشته کار کند و زمان بگذارد.

علوی پافشاری کرد: به نظر من دوره ساخت تاثییر و در نظر نگرفتن مخاطب دیگر همه شده است و هیچکس نباید به تشکیل این چنین نگاهی داشته باشد. اگر ما مخاطب یا مشتری نداشته باشیم، عملاً کاری بی نتیجه انجام می‌دهیم. باید از ابتدا با دقت به او گفت و گو جذب مخاطب و مشتری دقت کنیم و با دقت به احتیاط‌های ملزوم و در نظر گرفتن محتوای مناسب با فرهنگ خودمان برای مخاطب و دیده شدن زیاد تر آثار برنامه‌ریزی کنیم.

انیمیشن , پویانمایی , کانون پرورش فکری ,

مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درمورد امکان برگزاری هر ساله جشنواره پویانمایی او گفت: اگر مقصد‌گذاری جشنواره پویانمایی بر او گفت و گو گسترش پویانمایی در بین کودکان و نوجوانان قرار گیرد و برای گسترش تولیدات آن از سوی کودکان و نوجوانان و افزایش مخاطب تلاش بشود، این امکان وجود دارد که جشنواره به طور سالانه برگزار بشود.

علوی معتقد است کانون بهتر است در عرصه ریل‌گذاری انیمیشن کشورمان تخصصی عملک کند و بهترین شیوه برای رسیدن به این مقصد منفعت گیری از جایگاه جشنواره است.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

انیمیشن , پویانمایی , کانون پرورش فکری ,

وی این چنین او گفت: همانطور که پیش‌تر گفتم شرط این اتفاق این است که جشنواره پویانمایی معطوف به مخاطب کودک و نوجوان باشد وگرنه او گفت و گو مخاطب عام جزو رسالت‌های کانون نیست و کانون می‌تواند با خاص کردن مخاطبش هر ساله این جشنواره را برگزار کند و بر تولیدکنندگان تأثیر بگذارد و آن‌ها را برای تشکیل آثار کودک و نوجوان ترغیب و تشویق کند که به نظر من این یکی از رسالت‌های کانون به حساب می‌آید.

انتهای مطلب/



منبع