به گزارش مهتاب من
یکی از محصولات تازه و موردانتظار سال جاری که از آن به گفتن نخستین کراس اوور ملی یاد میشود، ریرا بوده که هم اکنون حوالههای آن با قیمتهای نجومی در حال دست به دست شدن است. ایران ماشین ماه قبل و برای نخستین مرتبه این محصول ایرانی را در مطرح فروش فوق العادهاش به فروش رساند.
ری را یا هایما S۵؟
ریرا یک کراس اوور پرآپشن و تازه است که طراحی قشنگ، پیشرانه قوی و عملکردی مطلوب دارد. اگر بخواهیم یک رقیب مناسب برای این ماشین در بین سبد محصولات ایران ماشین اشکار کرده و مثال بزنیم، هایما S۵ است. این دو کراس اوور از زوایای مختلفی همانند به یکدیگر بوده و چون ابعاد و مشخصات نزدیک به یکدیگر دارند، بد نیست به قیاس آنها بپردازیم.
هایما S۵
اولین باری که آبی پوشان جاده مخصوص از یک ماشین ملی رونمایی کردند، اغاز دهه ۸۰ شمسی می بود. سمند بیشتر از دو دهه پیش به خیابانهای ایران آمد و اکنون بعد از گذشت سالها کسب توانایی، اولین کراس اوور ملی این شرکت با نام ریرا به بازار راه یافته است.
احتمالا سمند در دهه ۸۰ شمسی رقیب خاصی نداشت، اما در عوض ریرا یک محصول دلنشین در سگمنت کراس اوور با رقبای بیشمار چینی است. یکی از رقبای جدی این ماشین، هایما اس ۵ است که در ایران ماشین مونتاژ و راهی بازار میشود. این کراس اوور از نظر ابعاد، قیمت و مشخصات همانند به ریرا است و به همین خاطر تصمیم گرفتهایم به قیاس آنها با یکدیگر بپردازیم.
ری را
معارفه اجمالی
سگمنتی که کراس اوور ریرا در آن قرار دارد، B بوده و بر پایه نسخه اصلاح شده و ارتقایافته اولین نسل از پژو ۲۰۰۸ طراحی شده است. اولین بار در سال ۱۴۰۱ معارفه شد و دو سال سپس، فروش اول خود را توانایی کرد.
و اما هایما S۵ را داریم که برای نخستین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۴ رونمایی شد و از اواخر ۱۳۹۶ شمسی به خط مونتاژ ایران ماشین راه یافت. ماجراجویی هایما S۵ در سال ۲۰۱۸ با یک فیس لیفت جستوجو شد، اما هیچ زمان خبری از نسخه بهبودیافته انتشار نشد.
طراحی ظاهری
اشاره کردیم که کراس اوور هایما S۵ در سال ۲۰۱۵ طراحی و تشکیل شد و در یک دهه فعالیت خود، تغییری در ظاهر آن اعمال نشده است. با احتیاط تکههای بیرونی این ماشین میتوان نتیجه گرفت که در قیاس با ریرا با یک کراس اوور سالخورده طرف هستیم که بوی کهنگی میدهد.
هایما S۵
با این اوصاف رقیب چینی ریرا حرفی برای گفتن در طراحی ظاهری ندارد و قافیه را به راحتی میبازد. یقیناً نباید فراموش کرد در طی سالهای فعالیت این ماشین، یک تحول هرچند کوچک را توانایی کرده و آن، جلوپنجره کهکشانی جدیدی است که به آن افزوده شده. یقیناً این چنین تغییری نتوانسته ظاهر ماشین را نو کند.
در آن سوی میدان رقابت با کراس اوور ریرا سروکار داریم که به وضوح در نمای جلو از هیوندای سانتافه الگوبرداری کرده است. یقیناً ایران ماشین همه تلاش خود را کرده تا با اضافه کردن المانهای مدرن و چراغهای دو تکهای، نمای بهروز و جذابی طراحی کند. به هر حال ظاهر این ماشین در قیاس با رقیب کهنسالی همچون اس ۵ سخنهای بسیاری برای گفتن دارد.
ری را
تنها ایرادی که به ریرا داخل شده، طراحی چراغهای عقب با قاب مشکی تعبیه شده زیر شیشه عقب است که میتوانست بهتر از حالت جاری باشد. در نمای بیرونی، قطع به یقین ریرا برنده خواهد می بود. ابعاد این ماشین عبارتنداز:
ابعاد هایما S۵
طول: ۴۳۵۸ میلی متر
عرض: ۱۸۲۳ میلی متر
ارتفاع: ۱۶۳۰ میلی متر
ابعاد ری را
طول: ۴۳۳۴ میلی متر
عرض: ۱۸۰۸ میلی متر
ارتفاع: ۱۶۳۸ میلی متر
طراحی داخلی
ایران ماشین تلاش کرده نخستین کراس اوور خود را تجهیزبه امکانات بهروز و مدرنی همانند نمایشگرهای مدام برای صفحه آمپر، سیستم اطلاعات سرگرمی، غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی با شیفتر الکترونیکی گیربکس و مواردی از این قبیل کند تا نسبت به رقیب ها بهتر ظاهر شود.
هایما S۵
پیروی از ترندهای روز و زبان طراحی جدیدتر علتشده تا این ماشین در قیاس با چهره سالخورده و نسبتا قدیمی هایما اس ۵ کارکرد بهتری از خود نشان دهد. گرچه برای خودروسازان ایرانی مدام جا برای پیشرفت وجود دارد و نمایشگرهای ری را میتوانست بهتر از شکل جاری طراحی شوند، اما باید فعلا به همین حد از طراحی قانع می بود.
هایما S۵ متاسفانه هم داشبورد قدیمی دارد و هم از کلاستر آنالوگ، دسته دنده سنتی، صفحه نمایش کوچک بالای داشبورد و پلاستیک خاکستری منفعت میبرد. اگر بخواهیم با دقت به استانداردهای طراحی امروزی به این کراس اوور چینی نگاه کنیم، ایرادات بسیاری میتوان به این ماشین داخل کرد.
ری را
در نهایت باید اعتراف کنیم که به لحاظ طراحی داخلی کابین، هیچ یک از این دو ماشین نتوانستهاند آن طور که باید ظاهر شوند و علیرغم این که ریرا چهره لوکس و گرانتری دارد، متریال ناپخته و بیکیفیتی برایش در نظر گرفته شده که میتوانست زیاد بهتر از آب دربیاید.
در معارفه پرآپشنترین خودروهای بازار ایران گفتیم که ریرا آپشنالترین محصول تشکیل خودروسازان داخل است که توانسته رضایت تعداد بسیاری از صاحب نظران را جلب کند. برخی از امکانات این کراس اوور برای اولین بار است که در یک ماشین ایرانی دیده میشود و باید او گفت که تقابل سختی با هایما اس ۵ خواهد داشت. در ادامه به معارفه امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این دو کراس اوور میپردازیم.
ریرا هایما S۵
نمایشگر ۱۲ اینچی نمایش ۷ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی کروز کنترل
کروز کنترل ۶ عدد ایربگ
۴ عدد ایربگ ورود بدون کلید و استارت دکمهای
ورود بدون کلید و استارت دکمهای صندلی راننده برقی ۶ جهته
صندلی راننده برقی ۶ جهته صندلی سرنشین جلو برقی ۴ جهته
صندلی سرنشین جلو برقی ۲ جهته آینههای جانبی تاشو برقی با گرم کن
گرم کن صندلیهای جلو تودوزی چرم و پارچه
آینههای جانبی تاشو برقی فرمان هیدرولیک
تودوزی چرم و پارچه کنترل اغاز حرکت در سربالایی
فرمان برقی سیستم کنترل پایداری
ترمز پارک برقی سیستم کنترل کشش
اتوهلد ترمز کمکی
کنترل اغاز حرکت در سربالایی پایش باد تایرها
کنترل حرکت در سراشیبی دوربین دید عقب
سیستم کنترل پایداری سنسور پارک عقب
سیستم کنترل کشش دوربین ۳۶۰ درجه
ترمز کمکی سانروف
پایش باد تایرها شارژر بیسیم گوشی
دوربین دید عقب رینگ ۱۷ اینچی
سنسور پارک جلو و عقب
دوربین ۳۶۰ درجه
سانروف
سنسور نور و باران
شارژر بیسیم گوشی
نورپردازی داخلی
رینگ ۱۸ اینچی دورنگ
در صندوق برقی با سنسور پایی
با دقت به جدول فوق میتوان او گفت برتری کامل با کراس اوور ملی ایران ماشین بوده و هایما اس ۵ حرفی برای گفتن در این تکه ندارد. سنسور نور و باران، نورپردازی داخلی، در صندوق برقی با سنسور پایی و ترمز پارک برقی از جمله با اهمیت ترین آپشنهایی می باشند که ریرا دارد اما رقیب چینی از آنها نصیب است.
قوای محرکه
ایران ماشین برای زیر کاپوت ری را از یک پیشرانه بنزینی ۱.۷ لیتری EF۷P توربو منفعت گیری کرده که نسخه بهبودیافته موتور ای اف ۷ توربو به حساب میآید. پیشرانه تازه هم اکنون تجهیزبه سیستم زمانبندی متغیر دوگانه سوپاپ شده و میتواند در شرایط ایده آل برای این کراس اوور ۱۶۰ اسب بخار قوت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تشکیل کند.
برای وزن ۱۴۲۵ کیلوگرمی این ماشین، کارکرد پیشرانه قابل قبول است. نیروی محرکه این موتور ۱.۷ لیتری از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE به محور جلو انتقال مییابد که پیش تر روی دنا و تارا نصب شده می بود و ناظر بودیم که ایرادات و نواقصی داشت که گرچه در ریرا تا حدی رفع شده، اما هم چنان تأخیر دارد و تبدیل افت شتاب و کشش ماشین میشود.
و اما ایران ماشین سالها پیش هایما اس ۵ را تجهیزبه یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری کرد تا این کراس اوور بتواند در جادههای صاف و هموار، حداکثر ۱۵۰ اسب بخار قوت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تشکیل کند. در ابتدا گیربکس این ماشین سی وی تی می بود تا این که آبی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند از اواخر سال ۱۴۰۰، نسخه جدیدی از آن را با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به بازار اراعه کنند. گیربکس ریرا و هایما S۵ شبیه بوده و کارکرد یکسانی با یکدیگر دارند.
نوع ماشین هایما S۵ ری را
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر توربو
قوت ۱۵۰ اسب بخار ۱۶۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر ۲۴۰ نیوتن متر
جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
نهایت شدت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۰ لیتر ترکیبی ۷.۴ ترکیبی
وزن ۱۴۴۵ کیلوگرم ۱۴۲۵ کیلوگرم
طول ۴۳۵۸ میلی متر ۴۳۳۴ میلی متر
عرض ۱۸۲۳ میلی متر ۱۸۰۸ میلی متر
ارتفاع ۱۶۳۰ میلی متر ۱۶۳۸ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۳۰ میلی متر ۲۵۹۰ میلی متر
ظرفیت باک ۶۰ لیتر ۵۰ لیتر
قیمت کارخانه یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان
قیمت
قیمت اولین کراس اوور ملی ایران ماشین یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اظهار شده در حالی که رقیب چینی این ماشین با قیمت یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. قیمت کارخانهای این دو کراس اوور نزدیک به هم است، اما قیمت هایما در بازار آزاد تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می رسد.
ریرا تا این مدت به مشتریان تحویل داده نشده و نمیدانیم که اگر به بازار بیاید، با چه بهایی خرید و فروش میشود. از آنجایی که هم اکنون حوالههای ریرا با قیمتهای نجومی در حال خرید وفروش است و این که ریرا نسبت به هایما اس ۵ برتریهای بسیاری دارد، میتوان گمان زد که قیمت بیشتری داشته باشد.
کلام آخر
با در نظر گرفتن طراحی ظاهری و داخلی، قوای محرکه، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دو کراس اوور ایرانی و چینی بازار کشورمان، میتوان او گفت اگر به طراحی ظاهری اهمیت میدهید و برایتان مهم است که المانهای مدرن و بهروز در یک ماشین وجود داشته باشد باید انتخاب شما ریرا باشد. این چنین اگر قوای محرکه، امکانات رفاهی و ایمنی زیاد تر میخواهید جز ری را نباید انتخاب کنید.
هایما اس ۵ گرچه یک ماشین قدیمیتر نسبت به ریرا تازه داخل به حساب میآید، اما حداقل حساب خود را بعد داده و میتوان امیدوار می بود که مشکل غیرمنتظرهای قرار نیست برای این کراس اوور چینی به وجود بیاید. ری را تا این مدت داخل بازار نشده و معلوم نیست کیفیت سواری و هندلینگ آن و کارکرد پیشرانه در تطابق با گیربکس چطور است!
منبع :
خبر آنلاین
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها