به گزارش مهتاب من
بازخوانی توانایی اراعه ماشین در بورس کالا و پایش گزارشهای آماری حاکی از آن است که؛ مجموع منافع حاصله برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی ماشین در بازار اندوخته ۲۵.۴ همت بوده است. در سال ۱۴۰۱ ماشین در بورس کالا اراعه شد. قیمت معامله های ماشین در آن مقطع به ۴۱.۶ همت رسید.
توانایی اراعه ماشین در بورس مشخص می کند؛ در مقطع کوتاهی از سال ۱۴۰۱ که پای ماشین به بورس کالا باز شد، نه تنها مصرف کنندگان که تولیدکنندگان نیز از اتفاق سود بردند می بود. در واقع با این اتفاق، خودروسازان که سالها با زیان مواجه بودند، توانستند با اراعه ماشین در بورس قسمت قابل توجهی از زیان خود را جبران کنند.
این چنین، اراعه ماشین در بورس کالا جهت شد، بساط دلالان و واسطهگران برچیده شود و سود ناشی از اراعه ماشین در بورس به جیب مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برود.
اما با توقف اراعه ماشین در بورس بار دیگر، کسب و کار دلالان رونق گرفت و قیمتها روال صعودی به خود گرفت و توانایی شیرین اراعه ماشین در بورس به قهقرا رفت.
حذف رانت وفساد با اراعه ماشین در بورس
در آن زمان هر چند عده معدودی ناموافق اراعه ماشین در بورس بودند اما این مطرح موافقان بسیاری داشت. چرا که از نگاه آنها، با اراعه ماشین در بورس، هر گونه فساد و رانت از بین می رفت و ضمن تشکیل فضای رقابتی، معامله های نیز شفاف میشد.
در عین حال، از نگاه موافقان، اراعه ماشین در بورس کالا میتواند تقاضای کاذب را از بین ببرد.
این اظهارات در حالی است که محمدصادق مفتح، جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی به تازگی در او مباحثه با خبرنگار سنا اصرار کرده است: با دقت به موافقتهای قبلی در خصوص اراعه ماشین در بورس کالا و منافعی که برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود داشته، اراعه ماشین در بورس عمل مناسبی است اما این نوشته باید مورد بازدید دقیق قرار گیرد.
آمارها چه می گویند؟
گزارشها حاکی است: قیمت معامله های ماشین در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۱.۶ همت بوده است. این چنین، مجموع منافع حاصله برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی ۲۵.۴ همت، سود تولیدکنندگان ۱۵.۸ همت، سود خریداران نهایی ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و درآمد مازاد شناسایی شده برای دولت از طریق مالیات بر قیمت افزوده یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
در عین حال، این آمارها مشخص می کند؛ در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۸ هزار دستگاه انواع گوناگون ماشین در بورس کالا مورد خرید وفروش قرار گرفت که از حیث تعداد، این مقدار اراعه کمتر از ۷ درصد از کل فروش خودروی تولیدی سال ۱۴۰۱ است.
در عین حال، مقدار فروش ماشین در این بازه وقتی در دو شرکت سایپا و ایران ماشین بیشتر از ۹۹۰ هزار دستگاه بوده است.
با این تفاسیر، با دقت به منافعی که اراعه ماشین برای تولیدکنندگان و خریداران نهایی در برداشته، باز شدن مجدد پای ماشین به بورس، ضمن مختصر کردن مسیر و شفاف شدن معامله های، قیمتها را نیز منطقی کرده و به نوعی جلوی افزایش قیمت را خواهد گرفت.
با این وجود، باید دید آیا با دقت به توانایی موفق اراعه ماشین در بورس، صفهای سه ساله متقاضیان برای دریافت ماشین با قیمت منطقی مختصر میشود و بار دیگر راه ورود ماشین به بورس باز می شود یا مصرف کنندگان هم چنان باید ماشین را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی خریداری کنند و تولیدکنندگان بار زیان ناشی از تصمیمات نادرست را به دوش بکشند.
منبع :
سنا
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکارها