علت تشدید آلودگی هوای کلان‌شهرها چیست؟

علت تشدید آلودگی هوای کلان‌شهرها چیست؟

[ad_1]







رئیس مرکز ملی هوا و تحول اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست او گفت: متاسفانه در اطراف کلانشهرها به‌اختصاصی تهران ناظر اقداماتی همچون پسماندسوزی هستیم. این پسماندها، گازهای آلاینده‌ای انتشار می‌کنند که می‌تواند عاملی برای تشدید آلودگی هوا باشد.



به نقل از مهتاب من، داریوش گلعلیزاده با اصرار بر این که پسماندسوزی در حاشیه شهرهای بزرگ تشدیدکننده آلودگی هوا است، اظهارکرد: بر پایه بند ۲۰ قانون هوای پاک، انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آن‌ها این چنین سوزاندن باقی مانده گیاهی اراضی زراعی بعد از برداشت محصول ممنوع است.

وی اصرار کرد: ماموریت جمع‌آوری و کنترل هرگونه پسماندی برعهده نهاد مرتبط است. به‌طور مثال مدیریت پسماندهای کشاورزی بر مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی و پسماندهای حوزه شهری بر مسئولیت شهرداری‌ها است. متاسفانه در اطراف کلانشهرها به‌اختصاصی تهران ناظر اقداماتی همچون پسماندسوزی هستیم. این پسماندها، گازهای آلاینده‌ای انتشار می‌کنند که می‌تواند عاملی برای تشدید آلودگی هوا باشد.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در مهتاب من بخوانید.

گلعلیزاده اصرار کرد: پسماندسوزی عامل مهم آلودگی هوا نیست بلکه جهت تشدید این اتفاق می‌بشود و در برخی از اوقات شاخص کیفیت هوا را در شرایط ناسالم قرار می‌دهد.

رئیس مرکز ملی هوا و تحول اقلیم در ادامه گفت: اگر داخل شهرها پسماندسوزی رخ دهد، شهرداری‌ها باید این نوشته را مدیریت کنند. سازمان حفاظت محیط زیست از طریق ادارات کل محیط زیست با دستگاه‌های تاثیرگذار بر آلودگی هوا برخورد می‌کند اما مشکل مهم این است که پسماندسوزی به دور از چشم سازمان حفاظت محیط زیست و یا شهرداری انجام می‌بشود و هنگامی که به این مناطق مراجعه می‌کنیم هیچ فردی در این مناطق وجود ندارد که مشغول پسماندسوزی باشد تا بتوانیم با او برخورد قانونی و یا به مراجع قضایی معارفه کنیم.

او گفت: ملزوم است بین دستگاه‌های اجرایی همگرایی تشکیل بشود تا بتوان بر پسماندسوزی نظارت و از افزایش آن جلوگیری کرد.

به حرف های گلعلیزاده منبع های مختلفی از جمله منبع های ساکن و متحرک در تشکیل و تشکیل آلودگی هوا نقش دارند. اگر می‌خواهیم اقداماتی را برای افت آلودگی هوا انجام دهیم، باید از افزایش منبع های تازه آلودگی هوا جلوگیری کنیم و منابعی که وجود دارند را از طریق راهکارهای قانون هوای پاک و دیگر قوانین تحت کنترل و نظارت داشته باشیم این چنین سهم انتشار کردن این منبع های را به حداقل برسانیم.

او همین طور گفت: ما نیز تلاش می‌کنیم تا سهم انتشار کردن آلاینده را افت دهیم و منبع های سرزمین را موثر اراعه می‌کنیم. از جمله اقداماتی که در جهت افت آلودگی هوا در حال انجام است می‌توان به گسترش و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با همکاری وزارت سرزمین و شهرداری‌ها اشاره کرد. برنامه‌های خوبی در این عرصه تدوین شده است. مورد دیگر نیز از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. خوشبختانه برای اولین بار مطرح عملیاتی زیاد مثبتی در قالب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی ماشین تهیه شده است که اگر به تصویب دولت برسد در عرصه تامین اعتبار برای اسقاط ماشین اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد چون به منبع های دولتی وابسته بسیاری نخواهیم داشت و از اعتباری که صاحبان خودروهای فرسوده برای گواهی اسقاط می‌پردازند هزینه‌ها تامین و یک چرخه مناسب تشکیل می‌بشود.

رئیس مرکز ملی هوا و تحول اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شهرداری‌ها نیز می‌توانند در قالب تسهیلات به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها پشتیبانی کنند. موتورسیکلت‌ها نیز در دستور کار قرار دارند و اگر مطرح عملیاتی در نظر گرفته شده به تصویب دولت برسد، حداکثر از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

گلعلیزاده در آخر او گفت: او گفت و گو دیگر نیز گسترش نیروگاه‌های تجدیدپذیراست و وزارت نیرو در این عرصه برنامه‌های مناسبی در خصوص تشکیل ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر دارد چراکه ایران در این عرصه از ظرفیت‌های زیاد مناسبی برخوردار است. با این کار ناترازی انرژی پوشش داده می‌بشود تا اختلالی در کسب‌وکار و تشکیل نیز تشکیل نشود و در نیمه دوم سال به‌اختصاصی زمستان اگر به ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر افزوده بشود، ناترازی گاز نخواهیم داشت و دیگر با افزایش آلودگی هوا روبه رو نمی‌شویم.





منبع :


ایسنا






[ad_2]

منبع